Arhiepiscopia Tomisului
Parohia "Sfanta
Mare Mucenita Ecaterina"
TOMIS PLUS - BOREAL. CONSTANTA

Scrie Doamne in cartea vietii pe toti binefacatorii acestui sfant locas

Gânduri pentru Săptămâna Mare
Sf. Nicolae Velimirovici


Să iubești pre Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta. (Matei 22:37)




1. În aceasta saptamâna urmeaza pasii Domnului Hristos si fii mereu alaturi Lui, spre deosebire de judecatorii si chinuitorii Lui. Si iubeste-L cu toata inima ta.

2. Muta-te duhovniceste în acele zile si în acele întâmplari, si saruta-I poala si mânecile vesmintelor, nu îndeparta i

Invațătură în Duminica Sfintei Cruci - Sf. Ioan de Kronstadt
poze noi (07 aprilie 2013)


Crucii Tale ne închinam, Stapâne,
și sfântă învierea Ta o laudăm și o slăvim


Scoțând din adâncul altarului, de pe sfânta masa, de viață Făcătoarea Cruce a Domnului și înfațișând-o credincioșilor spre închinare și sărutare, ce urmarește Sfânta Biserică? Urmarește ca fiii ei, care străbat arena Postului luptându-se cu multpatimașul lor trup și cu diavolul (care mai ales în vremea Postului trimite sageți aprinse în trupul lor), privind la Cruce și închipuindu-și viu patimirile Domnului nostru Iisus Hristos, pe care le-a rabdat în Preacuratul Său Trup pentru a noastră mântuire, să se întărească astfel în lupta cu propriul trup, cu patimile și cu poftele lui, și să nu le pară rău să îl răstignească, ci să se lupte bărbătește cu potrivnicul care se razboiește cu noi prin ispitele de tot felul.
Uitați-vă, Domnul pare sa ne spună de pe Cruce:
"Eu am răbdat atâtea pentru voi cu Preacuratul Meu Trup, pe care l-am luat pentru a voastră mântuire și care nu a fost atins de nici un păcat, iar voi vă veți da în lături să răstigniți în trupul vostru feluritele patimi și pofte? Nu veți îndura puțina amaraciune a postului? Nu veți răbda pentru o vreme lipsirea de dulceți ca să vă îmblanziți trupul, care cu cât îl indulcești și îl saturi mai mult, cu atât se îndrăcește mai rău? Nu veți răbda săgețile de foc ale vrajmașului, deși Eu i-am îngaduit să străpungă Trupul Meu cel Dumnezeiesc cu săgeți de tot felul?"
Iată în ce scop se scoate acum Crucea spre închinare și sărutare. Asadar, să nu vă trândaviți din pricina postului și a luptei cu patimile și cu diavolul, ci să vă luptați bărbatește, chemandu-L în ajutor pe Cel care a pătimit pentru noi și cu Crucea i-a biruit pe vrajmașii noștri, și să biruiți. Amin [...Detalii]

Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite
vineri 22 martie




Liturghia Darurilor mai inainte sfintite este cea de-a treia Liturghie a Bisericii

Canonul cel Mare
poze din prima saptamana a Postului Mare


Canonul cel Mare este un canon de pocainta, adica un lung imn liturgic (peste 250 stihiri), alcatuit din 9 cantari bogate, compuse la randul lor din stihiri scurte de pocainta, ritmate de invocatia "Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!", cerere care aminteste de rugaciunea vamesului din prima duminica a perioadei Triodului.

Canoanele liturgice au aparut la sfarsitul secolului al VII-lea si inceputul secolului al VIII-lea, inlocuind in mare masura imnele liturgice numite "Condac". Totusi, intre cantarea a 6-a si a 7-a a fiecarui Canon se mai pastreaza un Condac urmat de un Icos. Canoanele au fost compuse la inceput de crestini sirieni elinizati din Palestina, sunt mai sobre din punct de vedere muzical si au un continut teologic mai accentuat.

Canonul liturgic are noua cantari mai lungi formate din multe stihiri scurte, iar aceste noua intercalau la inceput cele noua cantari biblice folosite in viata liturgica rasariteana:

1. Cantarea lui Moise (Iesire 15, 1-19)
2. Noua cantare a lui Moise (Deuteronom 32, 1-43)
3. Rugaciunea Anei, mama lui Samuel (I Regi 2, 1-10)
4. Rugaciunea profetului Avacum (Habacuc) (Avacum 3, 2-19)
5. Rugaciunea lui Isaia (Isaia 26, 9-20)
6. Rugaciunea lui Iona (Iona 2, 3-10)
7. Rugaciunea celor Trei tineri
8. Cantarea celor Trei tineri (Sfanta Scriptura, Editia Sfantului Sinod, 1998, p. 950-951)
9. Cantarea Nascatoarei de Dumnezeu (Luca 1, 46-55) si Rugaciunea lui Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul (Luca
Sfinţii închisorilor


Reportaj realizat de Antena 3 in cadrul emisiunii "În premiera", având ca subiect canonizarea noilor martiri din inchisorile comuniste din tara noastra.







Cuvinte în Duminica Înfricoşatoarei Judecăţi
Sfântul Luca al Crimeei
Judecata constiintei si judecata lui Dumnezeu

In acesta duminica,
prin pericopa evanghelica ce se citeste, Sfanta Biserica ridica putin din valul care acopera Judecata cea viitoare, ca sa ne indemne la pocainta si la indreptare in acest Post Mare.
Domnul l-a facut pe om dupa chipul si asemanarea Sa, dandu-i ratiune, inima si vointa libera. Ratiunea i-a dat ca sa ii lumineze calea vietii, sa faca deosebire intre bine si rau, intre folositori si vatamator. Inima i-a dat ca sa-L iubeasca pe Dumnezeu si sa-si iubeasca aproapele. Vointa libera i-a dat ca sa semene in sufletul sau semintele binelui si, prin incordarea acestei vointe, sa infaptuiasca in viata sa tot ce este mantuitor si folositor.
Daca omul urmeaza in viata sa glasul ratiunii, simtamintele dragostei si cerintele constiintei, el se poarta ca o fiinta rationala si libera – si cu cat face asta intr-o mai mare masura, cu atat isi intareste si isi dezvolta libertatea vointei. Dimpotriva, daca omul prefera in viata ceea ce este rau, vatamator, pacatos, el isi pierde pe zi ce trece libertatea vointei, prefacandu-se intr-un rob al pacatului si al patimilor – iar robul pacatului isi pierde demnitatea de om si rangul de fiu al lui Dumnezeu.
Nu e pe pamant om cu desavarsire mort duhovniceste si cu desavarsire pierdut, c
CANTARE DE LAUDA
la Sfintii patruzeci de Mucenici


Mucenicii din lac, incatusati de ger,
Tinand cu tarie credinta cea sfanta, luminati de nadejde,
Strigat-au catre Dumnezeul lor Cel iubit: "Tu cel care lumea ai umplut de uimire
Cu infricosata-Ti jertfa si Inviere, viaza-ne si pe noi!
Taria cerului si toata zidirea pe Tine Te slaveste,
Iata, adancul, focul, grindina, zapada, gheata si arsita Iti dau Tie slava!
Marelui Moise, slugii Tale, Sprijinitor i-ai fost,
Si lui Iosua, feciorul lui Nun, iar mai pe urma lui Elisei,
Poruncind firii sa se imblanzeasca si apele sa le desparta.

Ajuta si acum credinciosilor Tai, precum odinioara.
Nu ingadui inghetului sa fie mai tare ca omul,
Ca nu cumva batjocoriti sa fim noi, cei patruzeci de Mucenici.
O, de voiesti, toate le poti, ca Cel Ce stapanesti peste toate.
Tu, de voiesti, poti preschimba gheata-n vapaie si vapaia-n gheata.
Pentru Numele Tau ne sfasie gerul ca o fiara turbata,
O, ajuta-ne noua, ca laudat sa fie numele Celui Atotputernic!"

Mucenicii din lac, incatusati de ger,
S-au incalzit de la lumina lui Dumnezeu cea cereasca.
Perit-au cu slava si au ramas tot patruzeci de Mucenici,
Spre spaima, ingrozirea si rusinea celor intunecati de necredinta.

Sf. Nicolae Velimirovici - "Proloagele de la Ohrida"

Pomenirea Cuviosului Gherasim de la Iordan
4 Martie (din Proloagele de la Ohrida)
Acest mare si minunat sfînt
s-a învatat viata de nevointe mai întîi în Tebaida Egiptului. Apoi s-a dus la Iordan unde a întemeiat un asezamînt monahal ce numara saptezeci de monahi. Aceasta mînastire exista acolo si astazi [1928, anul la care scria S f. Nicolae Velimirovici]. El a asezat niste anume rînduieli în mînastire, potrivit carora cinci zile din saptamîna monahii trebuiau sa sada în chiliile lor si sa împleteasca cosnite si presuri din trestie, în tot acest timp, ei nu trebuiau niciodata sa aprinda focul si sa se hraneasca doar cu putina pîine uscata si curmale. Usa chiliei trebuia sa ramîna în permanenta deschisa, ca oricine ar fi vrut sa poata sa intre si sa ia orice doreste. Sîmbata si duminica ei trebuiau sa se adune în biserica mînastirii. în aceste zile ei aveau masa de obste cu putine legume si putin vin spre slava lui Dumnezeu. Fiecare monah aducea la picioarele staretului lucrul lui savîrsit peste saptamîna. Fiecare monah avea o singura haina. Sfintul Gherasim însusi se conforma acestor rînduieli cel dîntîi, fiind un exemplu pentru toti. în timpul Sf
Sfanta Mare Mucenita Fotinia (Femeia Samarineanca)
26 februarie
Mieluseaua Ta, Iisuse, Fotini, striga cu mare glas: Pe Tine, Mirele meu, Te iubesc si pe Tine cautându-Te ma chinuiesc si împreuna ma rastignesc, si împreuna ma îngrop cu Botezul Tau; si patimesc pentru Tine, ca sa împaratesc întru Tine; si mor pentru Tine, ca sa viez pentru Tine; ci, ca o jertfa fara prihana, primeste-ma pe mine, ceea ce cu dragoste ma jertfesc Tie. Pentru Rugaciunile ei, ca un Milostiv, mântuieste sufletele noastre.

Troparul Sfintei Mucenite Fotini, Samariteanca – gl. al 4-lea



Pe vremea lui Neron, imparatul Romei, s-a pornit prigoana mare impotriva crestinilor. Caci dupa ce sfintii apostoli Petru si Pavel au patimit mucenicia, cautau si pe ucenicii lor sa-i piarda. Atunci, sfanta Fotini, aflandu-se cu Iosi, fiul ei, in cetatea Cartaginei, in Africa, propovaduia acolo Evanghelia lui Hristos, cu indrazneala. Iar Victor, fiul ei cel mai mare in varsta, facand vitejii mari in razboiul cu avarii, care se ridicasera cu oaste asupra romanilor, a fost facut general de catre imparat si a fost trimis, dupa aceea, in Italia, ca sa chinuiasca pe toti crestinii ce se
Părintele Dionisie, duhovnicul mănăstirii Albac, judeţul Alba:
Cum desluşim glasul Domnului la Spovedanie
De multe ori când se vorbeste prea mult despre un anumit subiect acesta tinde sa se devalorizeze, sa-si piarda din substanta. Nu acelasi lucru se poate spune despre subiectele duhovnicesti. De 2000 de ani, în biserica, vorbim aparent despre aceleasi lucruri, despre credinta si har, despre pacat si virtute, despre împartasanie si spovedanie. Însa de fiecare data ni se descopera noi sensuri, noi întelesuri din care ne hranim si care ne ajuta sa crestem.

- Parinte Dionisie, cum trebuie sa se pregateasca omul pentru spovedanie?
- În primul rând, ca sa se pregateasca, omul ar trebui sa stie ce este spovedania.
Mi-aduc aminte ca am avut odata aici venita o persoana din Belgia, cu trei copilasi. Si cel mai mare dintre ei avea opt ani. Mama lui era românca, casatorita cu un italian, copiii botezati ortodocsi, dar cu nume italiene: Vincenzo, Leonardo... Si mama-sa îmi spune: „Uite, copilul meu mai mare ar trebui sa se spovedeasca, daca merge sa se împartaseasca”.
Copilul, foarte emotionat vine la spovedanie; si am început sa-l întreb:
„Stii ce-i spovedania? Te-ai mai spovedit?”
Zice: „Nu m-am spovedit, nu stiu bine ce este. E asa, sa-ti spui pacatele” – vorbea un pic mai rau româneste.
Zic: „Uite, omul, ai învatat la religie, este alcatuit din trup si suflet. Tu, când te joci afara, pe trup te murdaresti cu mizeria
Sfântul închisorilor
(18 februarie)


Părintele Arsenie Papacioc despre Spovedanie şi Împărtăşanie
"Un pacat ascuns devine si mai mare"

- Alegerea duhovnicului este un lucru extrem de greu. Abia în momentul în care gasim duhovnicul potrivit, constientizam câte urcusuri si coborâsuri are drumul pe care trebuie sa ne ducem propria cruce. Parinte, ce ne sfatuiti sa facem pentru a nu rataci de pe drumul cel bun?
- Vedeti dumneavoastra, aceasta stare de cercetare este, cum va spun eu întotdeauna, o stare de prezenta. La duhovnic nu mergeti la întâmplare, din simpla inertie si niciodata sa nu faceti o spovedanie, asa, traditional, rational, ci afectiv. Ca sa puteti gândi la mântuire, trebuie sa fiti bine spovediti, asta e taina care mântuieste. O spovedanie este, negresit, un fel de catehism. Permanent te cercetezi, iar când ajungi la duhovnic nu trebuie sa te rusinezi cu niciun chip: „Domnule, asta am facut!”. Ce rusine? Rusinea este arma diavolului, grozav de puternica. Si sa mai stiti ceva: daca pastrati un pacat ascuns sau spus sucit devine si mai mare. Nu trebuie sa va preocupe parerea duhovnic
Sfântul Nou Mucenic Damian,
monahul din Mirihovo, Agrafa, Grecia (14 Februarie)
Acesta se nascu în satul Mirihovo, din tinutul Agrafa al Greciei, din printi evlaviosi. Fiind atras înca din frageda pruncie de viata monahala, intra în Manastirea Filotheu din Sfântul Munte Athos.

Mai târziu, cautând o vietuire mai aspra, merse la o sihastrie unde spori duhovniceste. Mai târziu, se simti chemat sa paraseasca manastirea pentru binele celorlalti si al sau. Deci mergând în tinutul îndepartat al Muntelui Olimp, începu a propovadui în sate si în târguri, îndemnând oamenii la pocainta si la ascultarea poruncilor lui Dumnezeu.

Însa unii credinciosi nu l-au primit cu bucurie si nici nu i-au primit cuvântul. Dimpotriva, l-au învinuit ca este un sartlatan si l-au amenintat cu bataia. Deci parasind acel loc, sfântul Damian merse în tinuturile Kissavo, Larissa si Agrafa, unde avu încercari asemanatoare. Din pricina acestor respingeri, se întoarse în Kissavo unde, împreuna cu alti calugari, întemeie o manastire închinata sfântului Ioan Botezatorul. Apoi continua acolo propovaduirea, caci cuvintele sale ajungeau la oamenii care veneau pentru slujbe si sfat duhovnicesc.

Într-o zi, pe când Damian mergea cu o ascultare spre un sat vecin, fu oprit de niste musulmani care îl învinuira ca propovaduieste împotriva lucrului duminica si pentru ca sprijina credinta crestinilor ortodocsi. Pentru aceasta îl luara, îl aruncara în temnita, bat
PS Longhin de Bănceni – Conferinţa “Copii,calea spre Hristos”

Pentru a-l cunoaste mai bine pe PS Longhin si ce a facut el, cu ajutorul lui Dumnezeu, la Banceni puteti viziona acest film: Pr. Mihail Jar - Banceni
2 februarie - Intampinarea Domnului


Apostolul zilei de 1 februarie din anul 1840
Prin neurmatele judecati ale lui Dumnezeu,
un oarecare monah a pasit în arena ispitelor.În ziua intrarii sale în aceasta, s-a citit din prima Epistola soborniceasca a Sfântului Apostol Petru: Iubitilor, nu va mirati de focul aprins întru voi spre ispitire, si celelalte (I Pt 4,12).

Cu osebire l-au izbit pe monah cuvintele trâmbitate de Apostol: Vremea este a începe judecata de la casa lui Dumnezeu.Monahului i s-a parut ca aceste cuvinte fusesera rostite anume pentru el.

Prin lucrar
Murind pentru fratele tau -nu vei muri niciodata
În urma cu mai multi ani, la un mare si important spital din oras, fu adusa pentru tratament o fetita numita Maria. Ea suferea de o ciudata si rara boala, al carei unic tratament era, dupa câte se stia, o transfuzie de sânge de la fratiorul ei de numai 5 ani.

Acesta, la rândul lui, supravietuise în mod miraculos aceleiasi boli, si dezvoltase anticorpii necesari pentru a o combate. Prin transfuzie, Maria se putea vindeca si salva.

Medicul îi explica situatia micutului ei frate Andrei, si îl întreba daca el ar fi de acord sa-i doneze sângele sorei lui. Doar pentru un moment, Andrei paru ca reflexioneaza profund, înainte de a suspina adânc si de a spune, încet, dar hotarât: “Da, o voi face, daca ast
Icoanele in casa
De ce punem sfinte icoane în casa?



Icoana nu poate lipsi din casa crestinului.
Prezenta icoanei arata ca acea casa este încrestinata, ca familia care locuieste acolo este crestina.

Icoana din casa este o marturisire a credintei în Dumnezeu. Icoana, prezenta a celui înfatisat în ea. Asa cum fotografia sau tabloul unei persoane dragi ne aduc, în fata, persoana draga pe care o reprezinta, tot asa si icoana ne poarta cu gândul la
De ce aprindem candela inaintea icoanelor
Din scrisorile misionare ale Sfântului Nicolae Velimirovici

În primul rând, deoarece credinta noastra e lumina.
Hristos a zis: Eu sunt lumina lumii. Lumina candelei ne aduce aminte de lumina cu care Hristos lumineaza sufletele noastre.

În al doilea rând, ca sa ne aduca aminte de caracterul luminos al sfântului în fata caruia aprindem candela – fiindca sfintii sunt numiti fii ai luminii.

În al treilea rând, ca sa ne slujeasca drept mustrare pentru faptele noastre întunecate si pentru gândurile si dorint
Invitatie la Hram